De Ontmoeting

Expert in beweging

Last van pijn, beperking of blessure?

Oedeemtherapie

Algemene informatie over lymfoedeem:

Naast afvoer van vocht via de bloedbaan is er nog een tweede systeem dat vocht in het lichaam afvoert.  Dit systeem heet het lymfesysteem.

Het lymfesysteem bestaat uit lymfevaten en -knopen (ook wel lymfeklieren genoemd) die een netwerk vormen door het hele lichaam.

Het lymfestelsel heeft een belangrijke taak in het reinigings- en afweersysteem. De lymfeknopen in de liezen, oksel en de hals werken bovendien als een soort filters voor de vernietiging van afvalstoffen in het lichaam.

Als dit systeem verstoord of kapot is ontstaat lymfoedeem.

Lymfoedeem is een ernstige, medische aandoening.  Er ontstaat een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel. De klachten die hierbij kunnen ontstaan zijn: zwelling, vermoeidheid en zwaar gevoel, pijn, beperking in de beweging, beperking in dagelijks functioneren, huidafwijkingen en infecties.

Bij  het ontstaan van lymfoedeem is er een onderscheid te maken tussen primair lymfoedeem en secundair lymfoedeem:

• Primair lymfoedeem

Lymfoedeem kan aangeboren zijn. Men spreekt dan van primair lymfoedeem. Vanaf de geboorte zijn er dan minder lymfebanen aanwezig waardoor in de loop van het leven als gevolg van bijvoorbeeld een trauma zwellingen ontstaan die niet meer verdwijnen.

• Secundair lymfoedeem.

Secundair lymfoedeem is lymfoedeem dat ontstaan door een beschadiging van het lymfestelsel. Dit kan onder andere door:

• Infecties (erysipelas/wondroos, cellulitis, infectie na operatie
  • Trombose
  • Operatie
  • Oncologische aandoening en/of behandelingen (kanker of de behandeling daarvan)

Lymfoedeem kan in het gehele lichaam optreden.

Behandeling

Bij de behandeling van lymfoedeem zijn er verschillende therapieën die gelijktijdig of apart van elkaar toegepast kunnen worden om zoveel mogelijk afname van oedeem te bereiken. De behandeling bestaat uit twee fases, de ontstuwingsfase en de onderhoudsfase.

Ontstuwingsfase

Tijdens de ontstuwingsfase ligt de nadruk op het snel bereiken van volumevermindering, of te wel het zo snel mogelijk wegwerken van de vochtophopingen.

Binnen deze fase bestaat de behandeling o.a. uit:

• manuele lymfedrainage;

Bij deze behandeling worden de oppervlakkig gelegen lymfevaatjes in de huid handmatig aangezet tot extra vochtopname. Manuele lymfedrainage wordt volgens een specifiek omschreven methode uitgevoerd

• aanbrengen van compressie (zwachtels e.d.);
  • leefregels toepassen;
  • aanbrengen van lymfetape
  • oefentherapie

De ontstuwingsfase duurt zolang er nog volumevermindering te verwachten is. Gemiddeld minimaal enkele weken, waarbij er meerdere malen per week behandeld zal worden.

Onderhoudsfase

In de onderhoudsfase is er geen volumevermindering meer te verwachten. De behandelingen zijn minder vaak nodig en de nadruk ligt op het stabiel houden van het lymfoedeem en het voorkomen van complicaties.

Hoe vaak u behandeld moet worden binnen deze fase is afhankelijk van de mate waarin het lymfoedeem stabiel blijft.

De onderhoudsfase duurt voor iedereen met lymfoedeem, ongeacht de oorzaak, vaak de rest van het leven.

Hoewel oedeemtherapie meestal vergoed wordt is het raadzaam om bij uw verzekeraar na te vragen voor welke vergoeding u in aanmerking komt.

Bij vragen kunt u altijd terecht  in onze praktijk.